Navigheaza:
Home / Games, Nostalgia / GLQuake în Windows 10? | pinzaru.ro
GLQuake în Windows 10?
April 21, 2020
Unul din lucrurile cu care ecosistemul Windows nu încetează să uimească, e compatibilitatea cu software-ul mai vechi. Drept exemplu, putem da GLQuake, varianta cu accelerare OpenGL a jocului Quake din 1996. (iD Sofware)
GLQuake a fost conceput pentru Windows 95 dar poate fi rulat fără nicio problemă și în Windows 10. Suntem obișnuiți ca într-un Windows mai nou, să rulăm programe mai vechi, dar aici este vorba despre un joc cu accelerare hardware, ceea ce ridică complexitatea și totuși GLQuake funcționează fără să-i pese că rulează într-un sistem de operare cu 23 de ani mai nou.
În ianuarie 1997 când a fost lansat GLQuake a coincis și cu lansarea Mac OS 7.6.
Acum să facem un exercițiu de imaginație: luăm un software scris pentru MAC OS din 1997 și să încercăm să-l rulăm astăzi direct în ultima variantă de la MAC OS X. Nici nu se pune problema, în primul rând pentru că Apple a trecut în tabăra x86 din 2006 încoace, deci ar fi o incompatibilitate în primul rând la nivel de arhitectură hardware. Dar chiar și pe aceeași arhitectură, software-ul Apple a avut limitări cu privire la sistemul de operare în care poate fi rulat, cu atât mai mult cu cât în 2001 Apple a introdus MAC OS X, cu arhitectură cu totul nouă și incompatibilă cu versiunile anterioare la MAC OS.
În Windows lucrurile stau exact pe „DOS”, luăm un mic fișier executabil glq1114.exe care are aprox 400kb, îl rulăm în folderul cu jocul Quake original din 1996 și pornim în Windows 10 cu accelare OpenGL și suport pentru rezoluții de până la 2560×1440.
Pentru a rula într-o rezoluție Full HD pe 32 bit trebuie să pornim executabilul cu o linie de comandă, practică old school. Pracitc, putem facem o scurtătură la glquake.exe (create shortcut) și adăugăm următoarea linie de comandă în câmpul „target”:
GLQuake este un port sursă al Quake-ului care folosește biblioteca grafică OpenGL și a fost lansat pe 22 ianuarie 1997.
A fost realizat oficial de Id Software, fără a oferi însă suport tehnic, deoarece a fost creat ca test pentru suportul hardware al Quake 2. Odată cu modificările aduse jocului, au corectat cu atenție multe dintre problemele găsite în versiunea originală DOS, despre care se știa că are niște probleme cu frame rate-ul în anumite momente.
GLQuake este responsabil pentru aproape fiecare port sursă neoficială modernă.
Numărul versiunii jocului sub GLQuake este arătat ca 1.09, în timp ce ultimul număr intern al portului este 0.97 (0.98 a fost oprit în faza Alpha). Versiunile neoficiale au fost lansate încă de atunci pentru a adăuga noi funcții, cum ar fi ceața, precum și pentru a repara bug-urile din versiunea inițială.
Deși puțin mai vechi decât WinQuake și primul port sursă creat, este singura redare oficială a Quake care este accelerată hardware. Folosind hardware specializat și OpenGL, GLQuake permite ca jocul să fie mult mai rapid. Pentru utilizatorii moderni, acest motor de randare, de asemenea, mai stabil decât WinQuake.
Acest port sursă, spre deosebire de WinQuake , nu se concentrează pe păstrarea aspectului original al jocului și, în schimb, încearcă să îmbunătățească grafica. Unele dintre schimbări cum ar fi apa transparentă, suprafețele reflectorizante (cea mai neplăcută, care adesea provoacă probleme de sunet), și umbre (pot fi instabile uneori), au fost în stadiul de testare când versiunea finală a fost lansată. Aceasta înseamnă că unele dintre îmbunătățirile grafice presupun o activare manuală. Acest port sursă permite de asemenea rezoluții de culoare și rezoluție de 32 biți până la maximum 2560×1440 , deși spre deosebire de WinQuake, acestea nu pot fi schimbate în joc și, prin urmare, trebuie adăugate folosind linia de comanda.
Putina nostalgie?
Da, Windows 98 se poate instala si pe PC-urile de ultima generatie, direct pe un SSD ultra rapid. Nu conteaza ca avem multe core-uri, DDR4, PCI-Express s.a.m.d. Daca avem și placa video compatibila (ceva mai veche, fireste) avem parte si de rezolutie full hd. Cum facem? Gasiti aici documentatia completa, grupata pe episoade. Citeste »Software:
Magic Lantern este un program compatibil cu anumite DSLR-uri CANON (decât!), se instaleaza pe cardul de memorie si ofera functii avansate, precum posibilitatea de a filma RAW, la fel ca si camerele profesionale.
Un aspect important (si incurajator) este ca acest soft nu modifica nici un bit din firmware-ul camerei. Daca scoatem sau formatam cardul de memorie, e ca si cum Magic Lantern n-a interactionat niciodata cu camera. Desi producatorii o tin sus si tare ca nu ofera nici cea mai... [Citeste] »
Quake II (de la iD software) lansat in 1997 este un FPS de referință in istoria gamingului. Pe lângă numeroasele premii si fan club-uri active si in prezent, cea mai buna dovada este că jocul a fost re-engineered dupa 22 de ani și acum beneficiază de suport RTX. Pe moment, nu stiu niciun un alt joc care sa fi primit aceasta șansă, dar este posibil sa vedem pe viitor si alte remake-uri. Un Half-Life RTX ar fi ceva extraordinar. Engineul din Quake II (extra modificat) a stat la baza Half-Life.... [Citeste] »
« 1 2 | Vezi toate paginile»
-Buna ziua!
-Bună ziua? Aveți o placa de bază socket AM4 cu 2 sloturi PCI clasice?
-Da, desigur, Biostar X470GTA este ceea ce căutați…
Pe meleagurile noastre, brandul Biostar este asociat mai mult cu plăcile de bază low end, în general cele foarte ieftine. Dacă în trecut ați cumpărat un calculator de la un retailer precum Altex, e posibil să fi dat peste o placă Biostar. În rest, Biostar e o companie cu tradiție – fondată în... [Citeste] »
Back in 1996 – sau ce se mai poate face cu o placa video de 1MB?
Avem un sistem nou motorizat de un procesor Intel Dual Core @3Ghz, o placa de bază cu chipset Intel P35, 2GB RAM DDR2 ce rulează la 1000Mhz, dar nu avem placă video… Soluţia de moment e să apelăm la placa video de la calculator mai vechi pe care nu ne-am indurat să-l aruncăm la gunoi.
Ei, şi ce găsim? ... [Citeste] »