GLQuake în Windows 10?

April 21, 2020

Unul din lucrurile cu care ecosistemul Windows nu încetează să uimească, e compatibilitatea cu software-ul mai vechi. Drept exemplu, putem da GLQuake, varianta cu accelerare OpenGL a jocului Quake din 1996. (iD Sofware)

GLQuake a fost conceput pentru Windows 95 dar poate fi rulat fără nicio problemă și în Windows 10. Suntem obișnuiți ca într-un Windows mai nou, să rulăm programe mai vechi, dar aici este vorba despre un joc cu accelerare hardware, ceea ce ridică complexitatea și totuși GLQuake funcționează fără să-i pese că rulează într-un sistem de operare cu 23 de ani mai nou.

În ianuarie 1997 când a fost lansat GLQuake a coincis și cu lansarea Mac OS 7.6.

Acum să facem un exercițiu de imaginație: luăm un software scris pentru MAC OS din 1997 și să încercăm să-l rulăm astăzi direct în ultima variantă de la MAC OS X. Nici nu se pune problema, în primul rând pentru că Apple a trecut în tabăra x86 din 2006 încoace, deci ar fi o incompatibilitate în primul rând la nivel de arhitectură hardware. Dar chiar și pe aceeași arhitectură, software-ul Apple a avut limitări cu privire la sistemul de operare în care poate fi rulat, cu atât mai mult cu cât în 2001 Apple a introdus MAC OS X, cu arhitectură cu totul nouă și incompatibilă cu versiunile anterioare la MAC OS.

În Windows lucrurile stau exact pe „DOS”, luăm un mic fișier executabil glq1114.exe care are aprox 400kb, îl rulăm în folderul cu jocul Quake original din 1996 și pornim în Windows 10 cu accelare OpenGL și suport pentru rezoluții de până la 2560×1440.

Pentru a rula într-o rezoluție Full HD pe 32 bit trebuie să pornim executabilul cu o linie de comandă, practică old school. Pracitc, putem facem o scurtătură la glquake.exe (create shortcut) și adăugăm următoarea linie de comandă în câmpul „target”:

-width 1920 -height 1080 -bpp 32

Citire din fandomul Quake:

GLQuake este un port sursă al Quake-ului care folosește biblioteca grafică OpenGL și a fost lansat pe 22 ianuarie 1997.

A fost realizat oficial de Id Software, fără a oferi însă suport tehnic, deoarece a fost creat ca test pentru suportul hardware al Quake 2. Odată cu modificările aduse jocului, au corectat cu atenție multe dintre problemele găsite în versiunea originală DOS, despre care se știa că are niște probleme cu frame rate-ul în anumite momente.

GLQuake este responsabil pentru aproape fiecare port sursă neoficială modernă.

Numărul versiunii jocului sub GLQuake este arătat ca 1.09, în timp ce ultimul număr intern al portului este 0.97 (0.98 a fost oprit în faza Alpha). Versiunile neoficiale au fost lansate încă de atunci pentru a adăuga noi funcții, cum ar fi ceața, precum și pentru a repara bug-urile din versiunea inițială.

Deși puțin mai vechi decât WinQuake și primul port sursă creat, este singura redare oficială a Quake care este accelerată hardware. Folosind hardware specializat și OpenGL, GLQuake permite ca jocul să fie mult mai rapid. Pentru utilizatorii moderni, acest motor de randare, de asemenea, mai stabil decât WinQuake.

Acest port sursă, spre deosebire de WinQuake , nu se concentrează pe păstrarea aspectului original al jocului și, în schimb, încearcă să îmbunătățească grafica. Unele dintre schimbări cum ar fi apa transparentă, suprafețele reflectorizante (cea mai neplăcută, care adesea provoacă probleme de sunet), și umbre (pot fi instabile uneori), au fost în stadiul de testare când versiunea finală a fost lansată. Aceasta înseamnă că unele dintre îmbunătățirile grafice presupun o activare manuală. Acest port sursă permite de asemenea rezoluții de culoare și rezoluție de 32 biți până la maximum 2560×1440 , deși spre deosebire de WinQuake, acestea nu pot fi schimbate în joc și, prin urmare, trebuie adăugate folosind linia de comanda.

Comentarii

Nelamuriri? Intrebari?

Intreaba sau cauta raspunsul la sectiunea de intrebari si raspunsuri.