Valorant – sau ce se întâmplă dacă mixăm League of Legends, Counter-Strike și Fortnite

June 18, 2020

« 1 2 | Vezi toate paginile»

Valorant este un „tactical first person shooter” 5 vs 5 lansat de către RIOT Games, nimeni alții decât producătorii League of Legends. Pe lângă LoL, compania mamă – Tencent – mai deține o cotă parte și foarte popularul PUBG – așadar vorbim de nume mari din industrie. Jocul poate fi descărcat folosind contul de LoL (sau ne facem un cont nou) și este „free to play”. Acesta e va autosusține din micro-tranzacțiile pe care le putem face la raionul de cumpărături. De ce să jucăm cu o armă obișnuită, când putem cumpăra una aurită, să arătăm că avem valoare adevărată?

De ce League of Legends?

Agenți/campioni

Valorant are sub contract o serie de campioni (denumiți și agenți) fiecare o serie de abilități unice, la care se adaugă o abilitate mai puternică zisă și „ultimata”. Pentru început, avem la dispoziție 11 campioni care pot fi deblocați pe parcurs ce adunăm jocuri în palmares. Cu timpul, această listă selectă se va înmulți, deja agentul „Reyna” este new entry pe listă.

  • Breach
  • Brimstone
  • Cypher
  • Jett
  • Omen
  • Phoenix
  • Raze
  • Sage
  • Sova
  • Reyna

Abilități – C, E, Q & X

Spre deosebire de LoL și pentru că pentru că jocul este un tactical FPS, abilitățile din Valorant cad cumva în plan secundar, dar nu sunt deloc lipsite de importanță. Poți juca o rundă fără să apuci să-ți folosești abilitățile? Oh, da! O singură rafală sau un head shot te poate scoate din joc – fără să mai apuci să schițezi alt gest. Abilitățile au un timp de activare și o animație de 1-2 secunde – timp suficient ca adeversarul să te termine chiar și cu un banal pistol. Așadar nu e cea mai bună idee să răspunzi cu o abilitate de atac când ești în bătaia puștii. Pe de altă parte, dacă știi când să-ți activezi unele abilități (în special ultimata) deranjul poate să fie devasatator. Dacă în League of Legends e aproape de neconceput să joci doar cu autoatacuri, în Valorant poți câștiga lejer o rundă fără ca abilitățile să facă diferența. Bineînțeles, partea frumoasă vine atunci când se dă o luptă pe viață și pe moarte și folosești tot arsenalul din dotate.

S-o cunoaștem pe Raze și abilitățile ei:

  • Raze – are origini braziliene și este pasionată de explozivi.
  • C – trimite în luptă un boom-bot (un fel de aspirator inteligent de cameră) care se va izbi de pereți și va rade de pe fața pământului campionul adevers care-i va sta în cale. (bineînțeles, acesta poate ataca cu focuri de armă robotul ucigaș)
  • Q – detonează o mică încărcătura explozivă și aruncă jucătorii în aer, un fel de W – Ziggs/LoL. Raze poate folosi această abilitate pentru a sări a se poziționa strategic.
  • E – aruncă o grenadă care detonează de mai multe ori și poate omorî mai mulți adversari care s-au plasat cu totul neinspirat.
  • X – ultimata – Raze scoate lansatorul și trimite o rachetă puternică care detonează la primul impact cu orice.
raze boom bot

Să-l cunoaștem și pe agentul Brimstone (american la origine) și care prin abilitățile sale poate poate crea avantaj teritorial echipei, motiv pentru care pe cartea sa de muncă scrie că e angajat cu funcțiia de „controller”:

  • C – plasează o baliză de viteză, aliații care trec pe acolo câștigă un plus de viteză (+33%)
  • Q – trage cu o grenadă incendiară care ca creează o pătură de foc care-ți scade viața văzând cu ochii
  • E – plasează pe hartă bule tactice de fum pentru a crea confuzie pentru adversari (deseori și pentru propria-i echipă)
  • X – ultimata – selectează un punct de pe hartă care va fi bombardat cu lasere (nu vrei să fii acolo)

Ultimata

La fel ca și în League of Legends, ultimata devine disponibilă treptat, printr-un sistem de puncte – 6 sau 7 în funcție de campion. Aceste puncte se adună dacă facem „kill-uri”, dacă plantăm bomba, dar și odată cu trecerea rundelor. De asemenea, există un artefact care poate fi capturat și care adaugă un punct suplimentar. Dacă apăsam tasta TAB (sună familiar, nu?) putem vedea scorul și gradul de încărcare a ultimatei.

Spre deosebire de League of Legends, putem vedea și dacă adversarii au ultimata pregătită sau nu.

De ce Counter Strike? Boombaaa!

Bomba din Counter Strike poartă acum denumirea de „spike”, băieții răi sunt „attackers” iar cei buni sunt „defenders”. Probabil că nu mai e politically correct să zici teroriști și bombe…

A-B-C – locurile unde poate fi plantat „the spike”

Atacatorii și apărătorii (patriei)

Toate-s vechi şi nouă toate. Așadar, atacatorii au misiunea de a planta the spike iar apărătorii au misiunea de a curma planurile atacatorilor. O rundă se încheie într-unul din următoarele scenarii:

  • BOOM! Spike-ul a fost detonat
  • Oups! Spike-ul a fost dezamorsat
  • Toți membrii dintr-o echipă sunt eliminați (dacă spike-ul este plantat trebuie dezamorsat)
  • Există și varianta când atacatorii au plimbat ursul și nu au plantat spike-ul atunci runda se termină odată cu expirarea timpului (2 minute) iar punctul este acordat apărătorilor.
Fiecare dintre apărători poate dezamorsa spike-ul, dar în modul normal de joc (unrated) doar un atacator pe rând poate căra spike-ul

De ce Fortnite?

Valorant și Fornite sunt un fel de veri mai îndepărtați. Cele mai mari asemănări cu Fortnite provin din abilitățile campionilor. Unii campioni pot face diferite salturi complexe (ca să nu zicem că zboară) sau, mai ales, pot crea diverse „construcții” temporare care pot fi demolate. De exemplu, cuburile de gheață din imaginea de mai jos.

Moduri de joc: Unrated & Spike Rush

Unrated: Primul care ajunge la 13 câștigă jocul. Taberele se schimbă după 12 runde. O asemenea partidă poate dura între 30 și 40 de minute și este modul standard de joc. În fiecare rundă ai la dispoziție un buget de cumpărături.

Spike Rush: sau cine ajunge primul la 4! Poate dura 8-15 minute. Aceasta este varianta rapidă dar și cu reguli diferite. Nu există buget pentru cumpărături, la fiecare rundă există doar un singur tip de armă de care are parte toată lumea. Se începe cu un pistol, apoi o armă mai puternică și se variază. Pe hartă se găsesc diferite artefacte care oferă niște avantaje pe termen scurt sau pentru întreaga rundă. O parte din aceste artefacte se aplică la nivelul întregii echipe, de exemplu, există un artefact „Health Regen” AMP” care va regenera viața întregii echipe în următoarele 20 de secunde. (out-of-combat)

Bineînțeles, bătaia ce mare se va da în modul Ranked, unde va fi un sistem de divizii asemănător cu cel din League of Legends. În League of Legends trebuie să ajungi la nivelul 30 ca să poți debloca modul „ranked” în Valorant, după vreo câteva zeci de jocuri încă nu s-a deblocat.

Arme

Când vine vorba de arme, Valorant e frate cu Counter-Strike-ul. Chiar dacă poartă niște nume sofisticate, armele nu sunt magice și se comportă ca niște arme de foc obișnuite. În modul unrated armele trebuie cumpărate la începutul rundei, apăsând pe „B”. Sună cunoscut?

„Operator” luneta letală, cea mai scumpă armă din joc.
Cât de bună e?Denumire armă
BetonVandal, Operator, Ghost
SuperPhantom, Guardian, Sheriff, Spectre, Bulldog
BunăMarshal, Stinger, Odin, Classic, Judge
DecentăAres, Frenzy, Shorty, Bucky
–~~~~~~~~~~~~–

Cerințe de sistem

La fel ca și în cazul League of Legends, Valorant nu are cine știe ce cerințe de sistem. Din nou, în jocurile competitive se pune accent pe fluiditate și nu pe grafică ultra detaliată. Cu toate acestea Valorant are o grafică plăcută și un engine performant care poate scoate 100fps pe un sistem i5 din prima generație.

„Cele mai minime” cerințe în privința procesorului pot fi îndeplinite de un sistem bunișor (nu de top) din anul 2008:

  • CPU: Intel Core 2 Duo E8400
  • GPU: Intel HD 3000

Cu această combinație de hardware jocul ar rula la 30 FPS. Bineînțeles, această configurație nu se poate întâlni în practică, deoarece o placă video Intel HD3000 găsim pe procesoare Core din generația a doua. Dar ca idee de bază, un procesor dual core zdravăn și o placă video dedicată pe 128 bit mai veche sau una mai nouă pe 64 bit vor fi suficiente, nu și ideale.

Sistem recomandat

  • CPU: Intel i3-4150
  • GPU: Geforce GT 730

Un dual core decent și o placă video mai nouă ne garantează că putem juca la 60FPS în mod constant.

Sistem high end

  • CPU: Intel Core i5-4460 3.2GHz
  • GPU: GTX 1050 Ti

Pe această configurație jocul ar trebui să ruleze la 144FPS, ceea ce recomandat pentru game play-ul competitiv. (sa-mi aduc aminte să-mi schimb monitorul)

Teste real life

Pentru ca am avut la dispoziție mai multe sisteme dual core/quad core fabricate intre 2010 si 2020, am plimbat de la un sistem la altul un SSD cu Windows 10 (2020 edition – update-ul din mai) si Valorant proaspat instalat. Din fericire, Windows 10 se dovedește foarte înțelegător când vine vorba de o schimbare de hardware, așadar nu a fost greu de făcut câteva teste. În general, plăcile video on board au picat testul – dar o placa video dedicata pe 128 bit, destul de veche si banală, mai exact un nVidia GT430 a ținut jocul la un frame rate competitiv adică 100FPS la o rezoluție de 1920×1080.

System #1 (2019-2020)Ryzen 3900x 12core @3.8 Ghz/32GB RAM/RTX 2070 Super 8GB. Pe acest sistem la 1920×1080 obținem mai mult decât avem nevoie, adică 300 FPS cu totul la maxim.

System #2 (2015-2016) Acer Aspire XC-215 echipat cu APU AMD E2-6110 4×1.5Ghz with Radeon R2 Graphics. Pe acest sistem obținem 30fps indiferent de rezoluție, jocul se mișcă relativ fluent dar frame rate-ul este prea mic, ba chiar primim si un avertisemnt pe ecran „low fps client”.

System #3 (2013-2014) AMD A4-4000 dual core 3.0 Ghz, socket FM2 cu HD7480 video incoporat – 25-30 FPS. Jocul se misca greu, avem parte de frame rate variabil intre 20 si 40 fps, pe ansamblu: nejucabil. Procesorul dual core cu 1MB cache pare sa fie problema principala. Cuplat cu un procesor mai puternic HD7480D ar trebui sa tina jocul în frau pe low.

System #4 – (2012-2013) Intel i5-3450 3.1 Ghz cu Intel HD3000 incorporat. Fără discuție procesorul i5 quad core generație Ivy Bridge pe 22nm este mai mult decât suficient. Pe de altă parte, placa video Intel HD3000 e destul de slăbuță. La 1920×1080 avem aproximativ 30fps, la o rezoluție HD (1280×720) stăm undeva pe la 35-40 FPS, ceea ce-l face mai jucabil, dar nu putem vorbi de o experiență plăcută.

System #4 (2009-2010) Intel i5-750 2.66Ghz/8GB RAM/ nVidia GT4300 OC 1GB DDR3/128 bit – 80-100fps – low dar la 1920×1080. Jocul arata foarte bine si pe low si e foarte jucabil pe un sistem de acum 10 ani cu o placa video modesta.

« 1 2 | Vezi toate paginile»

Comentarii

Avem 3 comentarii la articolul “Valorant – sau ce se întâmplă dacă mixăm League of Legends, Counter-Strike și Fortnite”

  1. Waifai on June 21st, 2020 5:19 pm

    Fain articol! Am jucat cam 50 de jocuri intr-o saptamana si le-am castigat pe majoritatea. Intra foarte multi care n-au nicio treaba, nasol e cand sunt in echipa la tine. Am jucat 90% numai cu Sova, foarte util abilitatea de descoperire, am castigat si vs 3-4 doar cu E si pozitionare. Merge la maxim pe o placa video AMD HD7770 care e destul de veche. Am si o rezolutie mai mica la monitor 1366×768, poate de aia.

  2. Adrian on July 3rd, 2020 4:19 pm

    Inca nu l-am instalat, am o placa video HD6570 pe care joc CS GO decent, crezi ca merge si Valorant?

  3. pinzaru on July 3rd, 2020 5:33 pm

    Valorant nu pare sa fie extrem e pretentios. Sa nu uitam ca e neam cu League of Legends, care merge pe orice configurații slabe. Eu am testat LoL pe o placa nVidia 7600GT din 2005 si a mers!

    HD6570 e pe 128bit si e mai buna decat Intel HD510, placa video care vine la pachet pe procesoare Intel Core din seria 7 de exemplu. Am jucat valorant pe un laptop cu placa asta video si se misca decent.

    Radeon HD6570 performance over Intel HD510

Nelamuriri? Intrebari?

Intreaba sau cauta raspunsul la sectiunea de intrebari si raspunsuri.